A M.A.S.K. mögött – Interjú Lance Anderson rajzolóval

Lance Anderson rajzoló egyike volt azoknak, akik aktívan részt vettek a M.A.S.K. dizájn kialakításában, például a logo elkészítésében, de sok egyéb izgalmas játék létrejöttében is szervesen részt vett. Az alábbiakban a MattTracker.com oldalon lévő interjút olvashatjátok magyar nyelven, plusz rengeteg stíluslapot, szkeccset és grafikát találhattok a korabeli időkből. Sajnos Anderson úr ma már nem lehet közöttünk, de óriási köszönet neki, hogy egy egész generáció fantáziáját formálni tudta.


“Lane Andersonnak hívnak és évekig Japánban dolgoztam, illetve távol-keleti cégeknél, ahol kiadói munkákat végeztem azelőtt, hogy a Kennerhez szerződtem volna. A MASK hatalmas siker lett és büszke voltam magamra, hogy egészen a kezdetektől részt vehettem ennek a csodás sorozatnak az elkészítésében. Charlestonban éltem, ami Dél-Karolinában található. Mindent DHL-lel oldottunk meg, kivéve a személyes megbeszéléseket, amikre Cincinnati-ban került sor. Dolgoztam még a Rose-Petal Place sorozaton és a Silverhawks-on is. Továbbá volt részem a MegaForce szériában is, ami akkoriban szintén népszerű volt, de nem kapott rajzfilmsorozatot, így később nem sikerült fenntartani az érdeklődést. Dolgoztam olyan játékvonalakon is, melyek kevésbé voltak sikeresek, mint a Battle Brawlers. Az ok az volt a Silverhawks után, ami miatt eléggé lejtmenetbe kerültek a cégek, hogy nem engedték, hogy tévés műsorokban reklámozzák a játékokat, tehát a félórás játék spotok megszűntek. Persze a Disney és a Szezám utca sorozat óriási lobbival készült, és végül ők nyertek, mindenki más veszített a rajzfilmek elvesztésével. A játékvilág után a vadvilággal foglalkozó újságoknak dolgoztam sok évig, és jelenleg egy Greenwood-i iskola reklámgrafikus szakán dolgozom előadóként.”



Ön volt a grafikus osztály vezetője, ahol a logókat és a csomagolásokat tervezték?

Közös munkának kell elképzelni, ami nálunk folyt: több kreatív szakemberrel együtt dolgoztuk ki a rajzokat. Én készítettem a rajzok többségét, amelyeket néhányan átnéztek, elemeztek. Végül az ötleteket és a változtatásokat kijelölték, majd közösen megbeszéltük, mit lehetne kihozni belőle. Több száz ötlettel álltam elő, mire a végleges logot sikerült kitalálni.



Eközben rendkívül célzottan nyilatkoztak a többiek, hogy pontosan miben kéne alakítani az adott dizájnokon: “Toljuk a sisakot még lejjebb, és rajzoljuk át a száj sávjában a reléket vízszintesről függőlegesre.” Ez például 1984. májusában hangzott el egy Cincinnati-i megbeszélésen. Idővel a dizájnt jóváhagyták és a projektmenedzser is aláírta a papírokat. Ezzel kezdetét vette, hogy a végső grafikát elkészítsük. Nem használtunk számítógépet. Mindent kézzel rajzoltunk, majd utána tintával átrajzoltuk. Amikor már majdnem teljesen készen voltunk, papírra vetettem a VENOM logot is, mely meglehetősen gyorsan elérte végső formáját. Talán nem sokan tudják, de eredetileg ez a rövidítés a “Vicious, Evil, Nature Of Man” szöveget takarta volna. Valahol elvileg még meg is van a fekete-fehér mintám hozzá.




Mennyi ideig tartott a MASK és VENOM logokat elkészíteni?

1984. januárjában kezdtem dolgozni rajta, amelynek akkor “A.T.Wheeler” volt a valódi neve, és így is nevezték el a járgányokat, például “A.T.Wheeler Tractor Rig” és “A.T.Wheeler Villain Bronco.” A marketinges stratégiánk úgy szólt, hogy – egyedi különleges kinézetű járműveket és figurákat kell készítenünk, melyek valósághű kinézettel rendelkeznek, amik utána különleges felfegyverzett járművekké alakulnak. A megtévesztés volt a fő kifejezés, amit a zászlóra tűztek a vezetők, tehát a lényege az volt, hogy a kinézetüknél sokkal többet rejtettek az autók, kamionok és más járgányok. A gonoszok vezetője General Miles Mayhem/Contra-World volt, míg a megelőző csapat irányítója Matt Trakker (akkor még Tracker-nek írták) /P.N.A. (Peaceful Nations Alliance), aki egy közel-keleti csata egyetlen túlélője volt. Pár hét leforgása alatt változott MASK-re a logo, és elkezdhettem a csomagolásokon is dolgozni. Augusztusban még mindig variálni kellett a logo kinézetén, és novemberig nem hagyták jóvá a rajzaimat. Kétség kívül életem leghosszabb ideig rajzolt logoja volt ez.

Ez volt az első sikeres projekt, amin dolgozott?

Abban az időben már dolgoztam az úgynevezett RosePetalPlace játékvonalon, persze ott is megosztottuk a munkákat. A kollégák a Dave Kirschner Productions tagjai voltak. Az illattal rendelkező babák ráadásul kaptak egy pár részes tv-special kiadást, melyek közül kettőt már le is adtak akkoriban és Marie Osmond énekhangjára alapozták a sikert. Rengeteg csomagolás grafikát készítettem a Kennernek, továbbá festettem nekik illusztrációkat, de a végleges dizájnokat mind a Dave Kirschner Productions készítette. A Kenner szerencsétlensége volt, hogy az ázsiai gyártóval gondjai akadtak és nem jelent meg megfelelő mennyiségű baba, így aggasztó volt a szituáció, amikor leadtak egy-egy tévés részt, a gyerekek meg akarták venni/vetetni a kedvenceiket, de sehol nem lehetett fellelni őket. Ennek ellenére sikeresnek titulálták és három teljes évet bírt ki a játékvonal.

Volt másik logo terv is azon kívül, mint amivel a végleges kiadásokon találkozhatunk?

Ahogy terveztem a logot, azzal párhuzamosan mindig azon volt a hangsúly, hogy a járművek átalakulnak, és a korai terveknek követni kellett a változtatásokat. Ahogy haladtunk előre az időben, a karakterek maszkjai, azok viselése és képességei kerültek leginkább előtérbe. Ezek azonban még mindig nagyon korai szakaszban voltak, így nem ismertem azok kinézetét. Ahogy a végső dizájnon is látszik, semmi köze a karakterek maszkjaihoz, mégis útmutatásként szolgál ahhoz, amit a rajzfilmben és a figurákon látunk. A jármű használata szintén fontos momentumnak ígérkezett, elvégre egy erősen járművekkel foglalkozó játékvonalban ez elengedhetetlen. Néhány korábbi variánsnál erre fektettem nagy hangsúlyt, de végül maradt a kettős dizájn a sisakkal és a járművel. Az eredeti kérdésre válaszolva, bár volt jó pár konkrét elképzelés és grafika, egyik sem kerülhetett volna a végső logo helyére. Két oka is volt ennek: egyrészt a VENOM dizájnnak követnie kellett a MASK kinézetet, így az kötött volt, másrészt nagyon szoros volt a határidő mindenféle szempontból.




Mint alkotónak, mely darabok voltak a kedvencei, melyeket élvezte leginkább megrajzolni?

Járműveket rajzolni nagyon sok időbe telik, és nagyon kemény volt egyes esetekben a valódi közegben egy élethű vagy átalakult járművet megrajzolni. Mivel a járműveken volt a fő hangsúly, a maszkokat alig lehetett látni használat közben, mégis minden esélyt megragadtam, hogy a különleges képességeiket megörökíthessem. Néhány bliszteres csomagoláson ezeket lehet is látni. A hatalmas mennyiségű játék egyidejű rajzolása közben (ebben az időben több más játékvonalon is dolgoztam egyidejűleg), az egyik játéknál épp amíg vártam, hogy jóváhagyják a ceruzarajzom, addig a másikon már épp a kihúzást végeztem. Úgy 15-40 munkaórába került egy-egy rajz, de nem csupán ezt, hanem az egész szövegezést, és egyéb részleteket is én készítettem hozzájuk. Ezután a tusrajz a festőhöz került, aki festékszóróval ráfestett a rajzomra. A nagyon szoros határidők miatt gyakorta egész éjjel fennmaradtam rajzolni, de nagyon imádtam! Csak a grafikáim 15%-nál készítettem egyedül én a ceruzarajztól a színes végtermékig minden munkafolyamatot. Ugyanúgy kell elképzelni, mint a képregényeknél – a rajzoló ceruzával elkészíti a rajzot, majd a kihúzó elkészíti a tusrajzot. A MASK képregénynél, mely a DC Comicsnál jelent meg, Curt Swan rajzolt, Murphy Anderson vagy Kurt Schafenberger volt a kihúzó. Ha már itt tartunk, nekem mindig is Curt Swan volt a kedvenc képregényrajzolóm, imádtam a munkáit. A kedvenc munkám minden bizonnyal az a hatalmas poszter volt, amin számos jármű és karakter látszódott. Később ezt használták display itemként, a figurák és járművek prezentálásához is időnként.


hadd jegyezzem meg, hogy a festő szinte alig foglalkozott a háttereimmel, egyszerűen egy vastag tussal ráment többször és eléggé elnagyolta őket. Szerencsére a járművekkel szép munkát végzett. A Condor viszont nagyon csúnya lett szerintem. Érdekes, hogy az egyik, amit pont nem ő készített, az nekem nagyon tetszik, az pedig a Thunderhawk. A Raven-t festő alkotó stílusa pedig nagyon közel áll az enyémhez.



Melyek voltak, amiken a legkevésbé szeretett dolgozni?

Mindegyik dizájn, amelyhez kötődöm, nagyon kedves a számomra és nagy erőbedobással dolgoztam mindegyiken. Ugyanez igaz a versenyzős szériára, mai a mai nap is nagyon népszerű lenne a NASCAR-os utalások miatt. Abban az időben viszont inkább a déliek sportja volt, de én elég jól kiigazodtam benne és a Darlington melletti futamokat rendszeresen láttam is. Talán a SplitSeconds  volt a legkevésbé érdekes a számomra, egyszerűen nem voltak túl izgalmasak a karakterek és a járművek. Emellett pont akkoriban készítgettem a Silverhawks rajzokat, így kevesebb időm jutott azokra.


Emlékszik-e konkrét esetekre, amikor más neveken emlegettek járműveket, amiket végül módosítottak?

Thunderhawk – Chameleon – a vezető Matt Trakker, Duke Hunter, és Grant Noble lett volna.

Rhino – Trojan Horse, Command Cruiser, Wall Buster Gator – Dust Diver, The Frog – a vezetője Dusty Hayes, “Tug” Malone, vagy Dash Davis lett volna.

Firecracker – Battledog, Wardog, a vezetőt Russel Mags, Cliff Archer, vagy Austin Ames-nek hívták volna.

Condor – Whirly Bike – névként Mike Avery, Willie Geers, és “Chopper” McGee jött szóba. Itt meg kell jegyeznem, hogy a MASK oldalon lett volna egy Switchblade helikopter, melynek pilótája Marshall Ayer, Buddie Hawkes, vagy Skye Masters néven futott volna.

Egy repülő/tank jármű Treadwing Terror, Condor, Dreadwing neveken – vezetője Miley mayhem lett volna.

Páncélozott motor Hydrocycle néven, amit Arlo Rocks, Gus Braker, vagy Herman Rake vezetett volna.

Egy turbo tank, ami Randall Payne, Clay Stalker, vagy Sylvester “Sly” Wheeler által irányított jármű lett volna.

A járműveket pontosan miről/mikről mintázták?

Eredetileg mindennapos járművekről volt szó, amiket könnyen fel lehet ismerni. Egy G.I. Joe/Transformers hibridnek született, ami mindkettő legjavát adta volna. A Transformers néha elég együgyű volt, csak azért alakultak át, hogy… át tudjanak alakulni. Ma is azért létezik, mert a képregények segítettek túlélni a nehezebb időszakokat. Lehet, hogy csak egy új MASK képregényre lenne szükség (azóta létrejött, hiszen ez a cikk sok-sok évvel ezelőtt készült el), mert a koncepciója sokkal jobb, mint a Transformersnek. A játékvonalat jóval a rajzfilmek előtt készítették, így az animációkhoz a meglévő darabokat felhasználhatták.



Az első érában szinte az összes (mínusz a Condor) M.A.S.K. jármű világos és narancssárga színű volt, míg a V.E.N.O.M. esyközök általában fekete vagy sötét színűek. Ez merő véletlen volt, vagy előre tervezett döntés, hogy a gzerekek meg tudják különböztetni, ki a jó és ki nem?

Jó megfigyelés. valóban így van, bár sosem kaptunk ilyen célzatú utasítást, hogy mely frakciónak milyen színekben kell tündökölnie. Mindenképp véletlen volt, bár a színstratégiát tudat alatt biztosan meghatározta valami egymáshoz tartozás. És igen, a Condor kissé összezavarja az állóvizet e téren.


Elsősorban a csomagolásokra festékszóróval vitték fel a színeket?

Igen,de csak részben. Amikor megrajzoltam a csomagolásokra a grafikákat, akkor színek nélkül készült el egy részük. A Kenner cég rendelkezett egy csapat komoly illusztrátorral, akiknek pont ez volt a dolguk. Jól látható, hogy a járműveket profin kihúzták, elkészítették, hiszen ez volt a szakterületük. Viszont a hátterek időnként nagyon gyengére sikeredtek. Amikor én színeztem őket, a gouache nevű vízbázisú festéket használtam, amire később ráhúztam a festékszóróval a megfelelő helyeken.

Milyen mértékben vette ki a részét a játékfigurák és járművek tervezésében?

Abban szinte egyáltalán nem vettem részt. Akik a karaktereket, figurákat készítették, ők nem illusztrátorok vagy grafikusok voltak, hanem mérnökök és tervezők – a terület specialistái. Egy dolog ugyanis kitalálni valami klassz dolgot, de azt nehéz a való életbe is átültetni. Persze, beszélgettem velük és sokszor cseréltünk eszmét is. Később viszont jó volt látni, hogy egy-két ötletem meg is tartották.




Vannak olyan dizájnok, amik végül nem jelenhettek meg, pedig nagyon büszke lett volna rá?

Imádtam a MASK szériát, és reméltem, hogy még sok évig működni fog. Egyszer készítettem egy kihalófélben lévő állatokból álló sorozatot, ami akkoriban elég releváns sor lehetett volna, de elutasították. Persze, néhány év múlva egy másik cég ebből sokat kaszált. Abban az időben Kenner-Parkernek hívták a céget az egyesülés miatt, és táblajátékokat is jelentettek meg. Volt nekem is egy ötletem, ami abból állt, hogy a játékosoknak nagyon gyorsan kellett kitalálniuk egy-egy kifejezést, mégpedig egy rendszámtábla alapján, és a legkevesebb betűt volt szabad használniuk. Ez lett volna a “Licensanity”. Sajnos ezt is elkaszálták.

[Matt Trakker, Facebook, Full Force]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.