The Toys That Made Us 05 – Star Trek

Következzen a második négy epizódból az első, mely nem mással, mint a Star Wars nagy riválisával, a trekkie rajongóktól hangos Star Trek világával foglalkozik. Eme epizód egy sokkal könnyedebb betekintést nyújt az évtizedeken átívelő, izgalmas ST univerzumba, mely a játékok szempontjából elképesztően kalandos, megosztó, de nagyon sokszor szívet melengető történetekkel tűzdelt és amelynek felgöngyölítésében sokan segédkeztek a konkrét alkotók mellett ezúttal is.

A sztorit egészen a kezdetektől figyelhetjük, ahogyan a háborús hős és világutazó, Gene Roddenberry magába szívta a különböző etnikumok kultúráját, viselkedését és ebből egy komoly szkriptet írt, mely a Star Trek címet kapta. Akkoriban és ezen a hatvanas éveket érteni, a sci-fi világa gyakorlatilag csecsemőnek nézte a rajongókat és az érdeklődőket, ugyanis szinte minden tévés szereplés alkalmával a science fiction sorozatok rettentő gagyi aspektusból mutatták be a lézerekkel vívott harcokat és nem törődtek igazán a karakterépítésekkel. Ezt akarta gyökeresen megváltoztatni Roddenberry, aki egy afféle modern western históriát írt űrköntösbe. Természetesen sokat kellett tárgyalnia, hogy egyáltalán valaki szóba álljon vele, de ez végül sikerrel megtörtént és Lucille Ball, egy karizmatikus asszony állt kötélnek egyedül. William Shatnerrel és a bájos háttérsztorival így megindulhatott a sorozat, ám játékokról nem nagyon lehetett szó, ugyanis az a relatíve megfelelő mennyiségű pénz is elfogyott a kasszából, amit az effektekre akartak költeni eredetileg.

Többek közt Roddenberry fia, Gene Winfield autótervező és Doug Drexler speciális effekt mester is mesélt a történetről, ahogyan a szinte nulla költségvetésből aztán az AMT Toy Company segítségével nem csak egy licencelőt tudhattak a hátuk mögött, de ők építették meg az első élethű járművet a show-hoz, a Galileo-t. Hogy a költségek ne legyenek magasak, olyan picire építették, hogy benne fel sem tudtak a színészek egyenesedni. A 66-os első évad után nem igazán kezdődött meg a nagy menetelés, pedig a boltokban már kint volt a USS Enterprise model kitje. Rövidesen próbálkozott a Remco, de csak addig jutottak el, hogy a meglévő termékeiket átmatricázták, így lett a Hamilton’s Invaders mini figura szettből Astro-szett, de az aknavetős fröccsöntött army men figurákon például jottányit sem változtattak. majd jöttek az őrült kiadások, mint az AMT gyerekméretű felfedező szettje, és sok más rendkívüli furcsaság..

69-ben aztán befejeződött az eredeti sorozat és ez majdhogynem véget vetett a menetelésnek. Azonban a szindikátus sugárzás, mely lehetővé tette, hogy sokféle tévécsatorna sugározzon szerte az országban, ráadásul sokféle idősávban – ez Mark Bellomo szerint is – kitermelte azt a masszív rajongói tábort, amely mindmáig követi a Star Trek világát. 1976-ra már elképesztő mennyiségű játék és merchandise motyó futott ki a boltokba, és megfertőzte a népességet. Az idő közben a Paramounthoz kerülő franchise-nál pedig nem ellenkeztek, ha egy cég vagy gyártó valami ST-matricás terméket akart eladni, független attól, volt-e bármi köze a játéknak az űroperához.

A hetvenes évek új és friss lendületet hozott, ugyanis az aranyifjú Marty Abrams – a játékmágus -, a Mego Corp. atyja felvállalta, hogy a nagyobb méretű figuráikkal meghódítják a filmes világot. És ez bizony be is jött teljes mértékben. A korábbi DC és Marvel, Planet of the Apes licencek után érkezett hozzájuk az ötezer dolláros szerződés, amivel bármit kiadhattak, ami Star Trek néven működhetett. Ebből pedig kolosszális hasznot húztak.

Mindezek után szemügyre vehetjük a Mego bukását, mely a Star Wars licenc egyöntetű visszautasításával köthető egybe, így a Kenner cég emelkedhetett a magasba, majd hosszabb szünet után a Next Generation-höz köthetően talált vissza a helyes útra a Playmates, amely sok száz figurával örvendeztette meg a nagyérdeműt. A nem repetitív gyártás az exkluzivitás oltárán hasalt el, majd jött az Art Asylum éra, de ha így jobban tetszik, a Diamond Select Toys időszaka, amikortól a hiperrealizmusra helyeződött a hangsúly. ma pedig a high-end figurákkal foglalkozó McFarlane Toys és hasonló kiadók foglalkoznak azzal hogy Kirk, Spock és a többi nagy név élethűen térjen vissza a gyűjtőkhöz.

Mint ahogy kiemeltem, ez egy sokkal humorosabb epizód lett, mint az eddigi átlag, de ez többnyire a nevetséges kiadásoknak és Marty Abrams elképesztő egojának tudható be. Azonban nem csak erre sikerült felhúzni a műsort, szerencsére sokkal több minden helyet kapott a sorozatról, annak hátteréről és persze az emberekről is, akik miatt jogosan lehet tisztelni mind a Star Trek világát, mind pedig a játékkiadásokat, amiket eddig megkaphattunk.

jelszó: urbancobra

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.