Chipkatonák – Így készült a végső akciófigura II.

A cikksorozat első részében a tervezési fázisról és az első animatronikai bábok működéséről olvashattatok, míg ebben a bejegyzésben a katonák közötti interakcióról esik szó.

Joe Dante filmje a megjelenésének idejében közepes sikernek számított, azonban mára elnyerhette a kult jelzőt, hiszen megtalálta a maga rajongói bázisát. A Stan Winston Studio kétféle karaktert gyártott a filmhez kapcsolódóan. A zabolázatlan katonákat és a véletlenül jóként viselkedő Gorgonitákat. Mindegyik karakter kétféle speciális effektből áll a képernyőn: egyrészt animatronikai bábuk, illetve a konzolok és a mozgások kisimítására, illetve egyéb apróságokra használt számítógépes (CGI) effektek, melyeket az ILM (Industrial Light and Magic) hozott létre.

forrás: stanwinstonschool.com

Az egyik első dilemmát az okozta, hogy a kommandósoknak és a Gorgonitáknak vagyok akciófiguraként kéne-e mozogniuk, vagy hasonlítsanak jobban az élő, létező emberekre. Stan Winston úgy fogalmazta meg a kérdést, hogy “tervezzük-e bele ugyanazokat a mozgási korlátokat a mi karaktereinkbe, mint amik bármely akciófigurában megtalálhatóak?” A válasz nemleges volt, így sikerült sokkal nagyobb mozgási lehetőségeket alakítani a későbbi filmjelenetekben. Nem csupán jó, de a legjobb játékfiguráknak akarták bemutatni őket, amihez a sok mozgás elengedhetetlen.

Az elkészítéshez már rendelkeztek épp elég ismerettel, ám azok nagy behemótok voltak, mint az életnagyságú T-Rex a Jurassic Parkból. Ezúttal viszont karóra méretű mechanikákat kellett alkalmazni, 12 inches méretű akciófigura testekben. Furcsa volt alkalmazkodniuk az elején a méretbeli különbségekhez. “Bizonyos szempontból könnyebb volt – állítja John Rosengrant, aki a Legacy Effects későbbi alapítója -, hiszen mindent egy bőröndbe bele lehetett tuszakolni és bárhová elcipelni. A nehézsége viszont az volt, hogy ezeket nagyon nehéz volt irányítani, amíg rá nem jöttünk a helyes mechanikai alkalmazásra.”

Szerencsére az apró Jurassic Parkos Compsognathus másolatok és a Paulie, illetve az Egértanya filmek nagy segítségükre voltak az apró hidraulikus és távvezérlésű egységek összeszerelésénél.

forrás: stanwinstonschool.com

Eredetileg kék háttér (a green screen elődje, hiszen akkoriban még 16 mm-es tekercsekre forgattak, nem DIV formátumot használtak) előtt forgatták volna az akciófigurás jeleneteket, és nem a forgatási helyszínekre akarták elcipelni a szerkezeteket. Mindehhez az ILM is asszisztált volna, elkészítve az összes fontosabb elemet hozzájuk a háttérben, viszont Joe Dante, a rendező másképp döntött és mindig a helyszínen akarta tudni ezeket a kellékeket.

Ez pedig ritkán látott helyzetet eredményezett. Igazi varázslat volt a bábos stábnak, amikor a színészek előtt kezdtek el játszani a figurákkal, óriási hangulatot teremtve a forgatási napokon. “Emlékszem Phil Hartman-ra, aki Phil Fimple-t alakította, hogy állandóan ezeket a bábokat figyelte, akár volt velük jelenete, akár nem” – emlékszik vissza Jim Charmatz, a bábos csapat tagja.

forrás: stanwinstonschool.com

forrás: stanwinstonschool.com

Joey Oscoro (Archer “gondozója”, hiszen ő rajzolta, alkotta meg, és működtette a figura karakterét végig) a következőket mesélte – “A legnagyobb élmény az volt, hogy a film igazi sztárjai ezek a karakterek voltak, nem a valódi színészek. Gyakorlatilag minden alkalom róluk szólt igazán. Valódi gesztikulálást, mimikát, emberi reakciókat kellett produkálniuk.” Stan Winston pedig leszögezte, hogy akik ebből élnek, azok biztosan nem akarnak sohasem felnőni és ez a projekt az egyik legkedvesebb emléke marad az egész stábnak. “Néhányan lehettek volna jogászok vagy orvosok, de inkább modellezni szeretnek, s mindvégig felnőtt testben lakó gyermeki lelkek maradunk. Ki ne akarna játékfigurákkal dolgozni ezek után? Az egyik legcsodásabb projektünk és mindig büszkék leszünk erre a filmre.”

– Jody Duncan, Stan Winston School of Character Arts

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.