Az Igazi Amerikai Hős – Megosztva és elveszve

feat13

Nemrégiben olvastam egy remek értekezést egy külföldi oldalon, melyben a jelenlegi problémákra hívja fel a figyelmet az egyik rajongó, nagyon érthetően és racionálisan pontokba szedve. Jómagam ezt néhány dologgal még szeretném kiegészíteni, hogy valamelyest hazánkra is érvényessé váljon a téma, de alapjaiban így is átfogó cikk, melyről a véleményetek szeretném kérni, hogyan látjátok a Joek jövőjét az elkövetkezendő időkben.

Súlyos problémákkal néz szembe a G.I. Joe terjesztési és tervezési szinteken is, de lássuk csak sorban, mik azok a főbb pontok, ahol igen komoly változtatásokra volna szüksége a vonalnak. No nem ahhoz, hogy újra a nyolcvanas évek magasságaiba nőhessen, hanem hogy egyáltalán életben maradjon.

Kezdjük a legelején, vagyis az ár/érték arányoknál. A válság még mindig érezteti hatásait és egyértelműen semelyik üzletlánc nem meri megkockáztatni, hogy nem jól fogyó termékekkel árassza el a polcait. Ez érthető valamilyen szinten, még ha ezzel egy Joe-szintű, évtizedes hagyományokkal rendelkező márkát is pucolnak ki a helyéről. A 10 dolláros figurák drágák ezen a szinten. Egyrészt ott vannak a jóval gagyibb minőségű hasonszőrű akciófigurák, amik valóban gyerekeknek készülnek és körülbelül feleannyiért megvehetőek. Valószínűleg a legtöbb esetben a szülők úgy fognak határozni, ahogyan a pénztárca engedi: otthagyják a Joekat a helyükön és leemelik az olcsóbbat. Az is tisztán látszik, hogy azért sem engedhető meg a magas ár, mert jelen pillanatban nincs olyan mélyen a köztudatban a vonal, mint ahogyan a Transformers vagy a Star Wars, ahol valamilyen szinten megtehetik, hogy nem filléreskednek. Mégis, ennek ellenére ezeknél a márkáknál már nem egyszer tettek annak érdekében, hogy visszaszorítsák a költségeket és lefaragjanak valamelyest a kinézetből, így sokkal több fogyott belőlük. Érdemes megemlíteni tehát, hogy milyen lehetőségek állnak rendelkezésre, amik segíthetnek abban, hogy kevesebb ráfordítással, de sikeresebben véve az akadályokat maradhasson meg a vonal. A legfontosabb, amit tehetnek, hogy visszaszorítják a mozgathatóságot és a felszereléseket, a mellényeket, egyéb kiegészítőket racionalizálják. Még mielőtt mindenki felharsanna, nem az 5-pontos artikulációt szeretném üdvözölni, ugyanis az egyértelműen a Joek halálához vezetne. Viszont kevésbé drasztikus megszorításokkal lehetne még faragni a dolgokon. Elsődlegesen a speciális csukló és boka mozgathatóság visszaszorítása lehetne egy fontos eszköz, amivel lehetne ollózni a kiadásokból, hiszen valljuk be, nem minden figuránál van rá hatalmas szükség. Többször is le fogom még írni, de ezek gyerekjátékok elsősorban (annak ellenére, hogy a Hasbro az utóbbi években nem teljesen így áll hozzá a dologhoz). Érdekes módon azonban a vintage figurák vajmi kevés változással 25 éven keresztül forgalomban voltak, vagyis az egy működő konstrukciónak bizonyult. Úgy gondolom, hogy a sikerhez pusztán új festés és megfelelő testrészek csereberéje is elegendő lehet (a Corps figuráknál is évekig ugyanazt lehetett megvásárolni és bár tudvalevően egy gyengébb minőséget képviselt, mégis volt piaca). Az a helyzet, hogy a testre aggatható felszerelések sokasága rém költséges és nem feltétlenül kihagyhatatlan része egy megjelenésnek, vagyis akár egybe is lehetne önteni a figurával többségében. 1982-ben úgy jelentek meg a Joek, hogy gyakorlatilag a majdnem húsz figurát 5-6 testből raktak össze, ami zseniális teljesítmény, azt mutatva, hogy volna létjogosultsága ennek a megoldásnak a mai világban is.

Továbblépve, ennek a mezsgyéjén, a játszhatóság egy fontos szempont. A mai figurák annak ellenére, hogy próbálják játékelemekkel feldobni, cseppet sem gyerekbarát verzióban készülnek el. A gyerekeknek nem az számít, hogy mennyire sok fegyvert kap, amiből később lehetnek custom dolgok, hogy mennyire élethűen lehet mesterlövész pózba állítani, vagy, hogy tud-e törökülésbe ülni. Viszont annál inkább számít, hogy a hátizsák vagy a többi alkatrész megmarad-e a kezében, ha megmozdítják, képes-e egy pózban maradni a figura vagy nem hajlik-e el egy-egy rossz mozdulat után a keze vagy a lába. Ezek irányába a Hasbro nem mozdult el, kilőve pontosan a gyűjtőket, akiket potenciális vásárlóknak tekintenek és csak minimálisan fordítanak energiát arra, hogy a gyerekek kedvében is járjanak. Még egyszer hangsúlyozom, gyerekjátékokról beszélünk elsősorban.

Elgondolkodtató az is, hogy milyen jövőképe van a cégnek, amelybe beleférne a Joe-világ. Egyáltalán vannak-e elképzelések, vagy ami esik úgy puffan alapon csaponganak. Az utóbbi öt évben csak azt lehetett érzékelni, hogy egyik ötletből esnek át a másikba, lecsapva, megcsonkítva az előzőt. Így volt, amikor a Resolute játékok nem jelenhettek meg, mert a ROC dübörgött, aminek látjuk az eredményét. Így volt a POC-vonallal, majd pedig a Renegades-szel is, amelytől egy az egyben elfordult a cég, lehetetlenné téve a sikerességét. Koherenciát azonban nem tudnak felmutatni sajnálatos módon. Amilyen részletességgel a SW és a Marvel vonal fel van építve, úgy az szinte teljesen hiányzik a Joek háza tájáról. Most azon van a cég, hogy szinte az összes klasszikus figurából, mely megjelent annak idején, szülessen belőle új verzió, de a nosztalgiából nem fognak tudni új srácokat a figurákhoz édesgetni. A harmadik filmig megint kétséges, mik fognak történni és a Hasbro kimondta: kizárólag utána gondolkodnak el egy új rajzfilmen. Ez baj, mégpedig nagyon nagy, hiszen mégis hogyan fog eljutni a hírük az új korok nemzedékeihez? Így sehogyan. Ami még egy érdekes és felettébb jellemző dolog: óriási (értsd: tényleg óriási) érdeklődés övezte odakint a tavalyi The Vault figurákat, amikor bemutatták, hogy a zombivilágba belemélyedtek volna, illetve vadiúj szegmenseit fedték fel a nindzsa-mítoszuknak. El voltak ájulva tőle az emberek, erre mi történt? Elkaszálták az egészet, amiben még volt potenciál… Elfogyott talán a hit.. és elfogyott az üzletek hite, amikor a ROC csődöt mondott. Azóta sincs semmiféle megoldás.

Itt nem állhatunk meg, hiszen a reklámozás területén is óriási problémákkal küzd a cég. Kívülről (és nyugodtan meg lehet cáfolni) úgy tűnik, hogy a Hasbro semmit sem tesz, hogy jobban reklámozza a márkát. Mikor készült az utolsó tévés reklám figurákkal? A ROC idején, 2009-ben. Mikor volt legutoljára olyan rajzfilm, mely a figurákkal összeköthető volt? Még a Sigmás időkben (jó ég, az 2005-ben volt.. hogy repül az idő). Mikor kaptak a figurák utoljára inserteket, kis prospektusokat, amikért én kiskoromban meg tudtam őrülni? 2010-ben. Egyik sem mostanában történt és teljességgel az árral szemben úszik a dolog. Rendben, egy teljes rajzfilmsorozat talán drága, és nem biztos, hogy mindenképp azzal kéne indítani (bár a Renegades is (meg a TF Prime is) inkább a saját készítésű tévécsatornát, a HUB-ot reklámozta, ami lássuk be, a márkával szemben kicsit igazságtalan húzás volt). Mégsem lehet elmenni ennek a jelentősége mellett. Miért ne lehetne mondjuk miniszériákkal kezdeni? Nem muszáj a mai világban huszonrészeket létrehozni. Ezért volt a Resolute is sikeres, mert önálló, kerek egészet alkotott, annak ellenére, hogy 5 kicsi részletben adták le. Miért ne lehetne kis papírokat újra nyomtatni, amin tájékoztatni lehet azokat, akik nem lógnak a gép előtt órákat, mint én?Miért ne lehetne interaktív anyagokat csomagolni egyes figurák mellé, ahogy azt a Spy Troops idején tették? Elég volna csak néhány percnyi animáció is, hogy a gyerekek lássák, kikkel játszanak. Ezzel szerintem sok dolog megoldódhatna és olcsóbb is lehetne, mint egy egész évadnyi mese. Ráadásul direktebb módon lehetne reklámozni és végre egy újabb generációnyi gyereknek adhatnák át a karakterek tulajdonságait, új kedvencek születhetnének, de legfőképp megmaradhatna a márka. hasonlóan az internet világára vetítve: a hivatalos Joe oldalon egy éve nem történt semmi frissítés, de semmi igazi interaktív anyag jó ideje nem került fel. Nem tudnak a gyerekek semmi érdekeset róluk, még az utóbbi időben elkészült alkalmazásokról, játékokról nulla infó található. Így nem lehet hozzáállni a világhálóhoz sem…

Itt szeretném kiegészíteni még azzal is a dolgokat, hogy szerintem érdemes volna újra elgondolkodni a nemzetközi árusításon, limitált példányszámban. Lehet, hogy ez elsőre igazságtalannak tűnik, de ha mondjuk a Renegades lement végig hazánkban, ráadásul ki tudja hányszor, akkor biztos vagyok benne, hogy erre építhettek volna, hogy lesznek, akik megkedvelik majd és vásárolnak. Akárcsak a film esetében, egy bizonyos példányszámban ugyanis a filmes ereklyék gyűjtői is szívesen vásárolnak, akik nem Joe gyűjtők, de potenciális vásárlók lehetnek. Azonban most olybá tűnik, elég hevenyészve foglalkoznak az egész árusítással. Az én beállítottságom az, hogy valamit vagy csináljon az ember teljes erővel, vagy sehogy, de félárbócon semmiképp sem, márpedig a cég most pont ezt műveli. nagyon szomorú érzés.

A gyűjtők oldaláról is be kell látni dolgokat azért. Ez már nem a nyolcvanas évek, soha többé nem lesz olyan kánaán, mint akkor volt. A Joek régen nincsenek akkora becsben tartva, mint akárcsak egy évtizede is voltak, hiszen mióta a kilencvenes évek végétől számítva újra vannak Joek, egyetlen évben sem volt ilyen kicsi az üzletláncok hajlandósága az eladásra. El kell fogadni, hogy a gyűjtői kör egy stagnáló kör és akkor maradhat meg ez a márka, ha nagyobb változások jönnek szóba, vagyis fel kell adni a mai igények nagyobb részét. Ott van a remek példa, hiszen a TF figurák a filmes időszakban nagyot léptek előre, ezt azonban a Joeknál a Hasbro egyelőre képtelen meglépni bizonyos okokból kifolyólag.

[hisstank]

6 comments

  1. Szinte mindennel egyetértek. mondjuk én köztudottan modern joe gyűlölő vagyok de ha az alapvető ellenszenvemet félreteszem akkoris nyilvánvaló hogy szobrok, makettek készülnek jelenleg nem pedig játékfigurák gyerekeknek! Ne az legyen az elsődleges cél már hogy jól mutasson a polcon meg hogy scarlett szájszélén jól kivehetőek legyenek a mosolyráncok…legyen az a cél hogy a gyerek tartalmasan tudjon vele játszani a gyűjtő meg úgyis megveszi ha megfogja a figura. Lehetne amugy egy alap vonal (a hagyományos technikával és mozgathatósággal) és egy modern vonal . Ez utóbbi direktbe mehetne a gyűjtők felé a másik meg (nekem) a gyerekeknek

    A többi márkát sokkal sikeresebben menedzseli a hasbro. Rendszeresen nézegetni szoktam a játékboltok és hiperek polcait. Transformersből 2-3 kategória is jelen van a kicsit drágától a kurvadrágáig de ugyanakkor a kiskölköktől a gyűjtőkig mindenki megtalálhatja a magának valót. Star Warsból minden évben lemegy 2-3 sikeres vonal és abból csak 1 a gyerekek által (és általam) szeretett clone wars. Mégis nincs olyan hiper ahol ne lenne kint hogy star wars ! Bár ezeknek is az árát magasnak tartom (3-3500 huf) de jó egyensúly van a játszhatóság és a szépség között. A vintage collection pl szerintem nagyon baró. Régi kinézettel új figurák de hagyományos kialakitással !

    A TFnél és a CWnél ráadásul cartoon networkös rajzfilmek is mennek ráadásul egyikse szar mig pl belenéztem a Renegades rajzfilmbe és hirtelen nem is tudtam hogy mit nézek. Nem tetszett. És nem azért nem mert modernebbnek néz ki hanem mert semmi joe életérzést nem tartalmazott. KB olyan volt mint amikor megláttam az uj x men rajzfilmet (amiben középiskolás minden mutáns) és hirtelen nem tudtam hogy melyik karakter kicsoda …

    Szerintem ami kéne:

    1. új rajzfilmsorozat. Cartoon networkön. Kicsit modernizálva de az eredeti rajzfilm szellemiségét (karaktereit, jellegét) megtartva

    2. El kell különiteni egy hagyományos, gyerekeknek szánt, olcsóbb vonalat és egy drágább gyűjtői vonalat a figurák között

    3. Előbbi kettőre épitett erős és világszintű reklámkampány kellene..

    4. nem kéne a filmet eröltetni többet ártanak vele mint használnak . Ha igy folytatják olyan film lesz a gi joekból mint ami a street fighterből született

    ui: szerintem a hasbronál most dolgozo ifjabb marketinges és kreativ csapatnak fingja nincs az eredeti joe játékok érzetéről se arrol h miért lettek siekresek. ők egyszerüen sémákat állitanak elő jelenleg

    1. Nincs időm hosszan válaszolni, mert a melóhely erre nem alkalmas, de az utolsó gondolatodhoz hozzátenném a sajátomat. Szerintem pont azért kapunk ilyen figurákat, mert az ifijú titánok ezen/ebbe nevelődtek, és megpróbálják a saját kedvenceiket tolni, ami meghatározta a gyerekkorukat. Azt amúgy sem várhatod el, hogy egy multinacionális cég azt vegye alapul, hogy mi -magyar fogyasztók – visszakapjuk a homokozós/ágycsatás/szőnyegzúzós álmainkat. Nekik profit kell, s a G.I.Joe egy mostoha gyermek jelenleg, akit tiszteletből futtatnak, mert más vonalak életképesebbnek bizonyultak.

  2. Persze teljesen igazad van. nem is várom el hogy a mi álmainkat adják vissza 🙂 Természetesen azzal is tisztába vagyok hogy profitorientáltak. De más brandjeikkel akkor miért működik a dolog? Miért él meg egy star wars vintage collection vagy egy csomó más ami többé kevésbé kisebb változtatásokkal tudott profitot termelni? Miért tudják a transformerst pl folyamatosan napirenden tartani mig a gi joe féligmeddig feledésbe merült? Ottvannak pl a batman figurák. Az alapkoncepciója a figuráiknak nem változott semmit szinte 1989 óta. 4000 ft-ért adnak egy figurát mégis ottvannak minden polcon és megélnek. Ráadásul szerintem a joe figurák előállitási költségei jelenleg jóval magasabbak lehetnek akár egy SW akár egy batman figuránál.

    Na most vagy az van hogy tényleg tiszteletből tartják fent a brandet ahogy és nem is akarnak előrébb lépni ezen a téren. Vagy nagyon nem jól dolgoznak a gi joe divizió marketingesei és agytrösztjei…. Nyomhatják az ifju titánok a kedvenceiket….kiadhatják a v417-es storm shadow-ot is fényes kapával meg láncfűrésszel fehér sísapkában….de azt is csak ugyanazok az emberek fogják megvenni akik a v416ost is kitették a polcra. Ez igy helyben topogás tényleg. És valamit csinálniuk kell ha újra népszerűvé akarják tenni a brandet.

    ÉS ez nem a karaktereken múlik….és nem csak azon múlik hogy új idők járnak. Ez a marketing gépezeten múlik elsősorban. Ha mágnesterápiás paplant el lehet adni félmillióért akkor játékfigurákat is el lehet adni 10 dollárért – persze ez kicsit erős ellenpár 😀 Kéne hozzá 1. akarat 2. döntés 3. pénz 4. marketing 5. és ezekhez passzoló szellemiségű tervezők. Szerintem…mert persze nem látok bele a hasbro mindennapi munkájába 😀 sajnos

  3. Tavaly volt hasonló téma és akkor is és most is szomorúan látom ,hogy ugyanaz a helyett.Vagyis nagy a baj.Várható volt hogy a film nem fog lendíteni semmit.(Szerény elfogult véleményem szerint az emberek többségét nem is érdeklik a legújabb hálivudi kreálmányok vagy ha meg is nézik hamar felejtik is) Röviden, most is azt mondom amit múltkor is. Valószínűsítem,hogy se hozzá értéssel,se szakértelemmel nem rendelkező,apuci kedvencei ülnek a Gi joe vonalért felelős marketinges székekben.
    Nincs koncepció, nincs promóció.
    Tényleg kellene valami komoly változás.Tota is jó példákat sorolt fel,de szerintem a legjobb példa a konkurens Mattel Motu-ja.
    Nagyon hasonló a helyzet a két vonalnál.Csak annyi a He-mannél kevesebb és rövidebb korszakok voltak,míg a joe tetszhalottként élt (él) tovább.És most meglehet nézni hogy mi helyzett a 2008-ban indult Motu Classic vonalnál, Szép lassan csendben és biztosan haladnak.És nem hogy jövőre de 2016-ig pontos átgondolt terveik vannak,de nem biztos hogy ott vége is lesz.Folyamatos a konzultáció a rajongókkal.Néha szavazásokat írnak ki,hogy megismerjék a gyűjtők véleményét. A koncepció tökéletes,a figurák fantasztikus.Csak a nagy hiba hogy csak netten keresztül és csak egy helyről rendelhetőek.
    Eltudnék képzelni ilyeneket Gi joek-ba is.Az eredetitől 2-3 cm méterrel nagyobb figurák,testesebb kivitelben,hiszen az eredeti rajzfilmben is mindenki izmos és nem vézna.És legalább annyira legyen mozgatható mint az eredeti.És a legfontosabb, hogy ugyan úgy nézzenek ki mint a régiek ahogy ez a Motu classic-oknál is van.

    Persze tudom okoskodni lehet.De egy biztos ahova most tart a Gi joe vonal az egy szakadék.

  4. Nos, Attilával az első felindulásom (és a cikk elkészülte) után beszélgettem erről és bevallom, sok dologban igazat kell adjak neki, lehet, hogy valamerre azért haladnak (és hogy a Joek iránti szenvedély és egykori sikerek utáni megbecsültség nyomán maradhatott fent ez a vonal, amikor sok más kikopott mellőle) még a és csak lassan csepegtetik a dolgokat, de az tény, hogy van még mit javítani. A pozitív oldalt szemlélve, ott a Kre-O, remekül fogy, hiszen a LEGO egy vezető ágazat jó idő óta, így nagyszerű volt ennek irányába is elindulni. Azonban ennek a disztribúciója is gyerekcipőben jár, idővel több üzletláncnál is el kéne érni, hogy árusíthassák. Másrészt ahogy a LEGO-nál, úgy itt is kéne valami media-átkötés, rajzfilmek, hogy konkrét legyek. Bevallom, nagyon nem érdekelne, ha a Kre-O-t vinnék, mint a cukrot és csak ennek a hátán élne meg a sima 3 3/4 inches vonal. Komolyan. Viszont látva, hogy mit csináltak a Renegades-nél, el kell mondjam, hogy most több rossz lépés tépázta meg a márkát, ami akár döntő hatással is lehet. Az is igaz, hogy az infók visszatartásának több oka lehet, például, hogy a konkurencia ne tudhasson semmit, másrészt ha változik a terv, ne ők legyenek a céltáblák. jogos mindkettő. Azonban a konkrétan rajzfilmes és filmes figurákat nem összekötni a konkrét média anyagokkal egy olyan gyermeteg hiba, amit bevallom, még egy huszadrangú cégnél sem lát az ember. A helyzet az, hogy meg kell fontolni a marketing lépéseket, de sok olyan lépés van, ami nem annyira költséges, mégis a végeredményben visszakapnák a belefektetett pénzüket. Jó volna, ha még évtizedeken keresztül létezhetne ez a márka, hogy a következő generációnak is juthasson a jóból. A Joeból. Ehhez pedig most úgy vélem, valamelyest ketté kellene szakadnia a vonalnak. Legyen egy tényleg ütős (akár előfizetős) vonal, mint most az FSS, mellette pedig jöjjön létre egy visszafogottabb kiadás, mint a dollar general figurák voltak, 1-2 fegyverrel, és mondjuk 5-6 dolláros áron. Állítom, azt hamarabb megveszik a gyerekeknek. Még annak a költsége is megtérülne, hogy különböző öntőformákba kéne invesztálni, ami igencsak dollármilliókat emésztene fel.

  5. Pingback: Kockaparadicsom

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.